Pages: [1] 2 3   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: eksie koekoe recept voor de liefhebbers.  (Read 20714 times)
Bor'oema
Guest
« on: 27-10-2006, 22:59:15 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Een paar tips incl. recept om te proberen een niet ingezakte eksie koekoe te maken:

1. als je nog nooit eksie koekoe hebt gemaakt begin dan met 4 eieren, 5 eetlepels patentbloem gezeefd, 4 eetlepels gesmolten roomboter*, 4 eetlepels suiker, 1 t-lepel vanille essence, 0,5 t-lepel amandelessence, 1 t-lepel citroensap om de rauwe geur uit die eieren te halen. voor een bruine koek gebruik je 1 of 2 t-lepels kaneel. Voor een keksie gebruik je 100 gram rozijnen en 50 gram gemalen amandelen

2. verwarm je oven voor op 200 graden.

3. zet je mixer op de hoogste stand en mix je eieren samen met de essences, suiker en citroensap 5 minuten heel dik.

4. doe je mixer uit en schep rustig lepel voor lepel je bloem door het eimengsel.

5. schep lepel voor lepel de afgekoelde gesmolten boter door het beslag.

6. doe je beslag in een met roomboter ingevette ronde springvorm 24 cm. (Blokker heeft van die donkergrijze).

7. doe je springvorm in de oven.

8. na tien of vijftien minuten ze je de oven op 170 graden. je zult zien dat je koek al hoog gerezen is.

9. omdat de oven heel heet is bak je in totaal 20 minuten de koek.

10. als hij klaar is (checken met een lange houten prikker) dan haal je hem uit de oven en bestrijk je hem met gesmolten boter en besprenkel je hem met veel rum.

11. laten afkoelen en in folie bewaren en proberen niet meteen op te eten.

*Volgens mij ''vallen'' de meeste eksie koekoes omdat de boter niet goed gesmolten is. Als boter op de normale manier gesmolten is dan heb je behalve het botervet ook een witte waterige substantie. Als je deze boter door de dik geklutste eieren doet dan zakken de eieren in omdat de substantie dunner wordt. Als je de boter zodanig smelt zodat je ghee (geklaarde boter) krijgt dan is de boter goed gesmolten. Dus net zolang smelten totdat de witte melkroom op de boter van het pannetje bruin wordt.

Ditzelfde effect krijg je als je rozijnen op rum door het beslag doet (keksie). Als de rozijnen niet goed zijn uitgelekt dan wordt het beslag dun, waardoor de koek inzakt.

Ik hoop dat dit recept en de tips nuttig zijn voor iedereen die op een rustige zaterdagmiddag of met de feestdagen zelf een echte surinaamse eksie koekoe wilt maken.

Succes!

koekoesma
Guest
« Reply #1 on: 12-03-2007, 14:42:26 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

het klopt dat de boter gesmoten moet worden ben met je eens
als die afgekoeld is moet het voorzichtig geschoken worden zo dat het zout die eronder zit
niet mee gaat  of nog makkelijker ik zet altijd twee eet lepels olijf olie
het ging mis
Guest
« Reply #2 on: 13-03-2007, 09:44:07 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik heb ook een keer eksi koekoe geprobeerd te maken . Ik had inderdaad een mooi luchtig beslag .
Maar toen ik mijn mixer uitdeed om de gezeefde bloem erdoorheen te scheppen , toen zag ik mijn luchtige beslag met de minuut zakken, ik wist toen al dat mijn koek mislukt was , en warempel , het was een platte eksi koekoe .
Ik was niet ongesteld toen ik het maakte en ik ws alleen omdat ik heb gehoord dat eksi koekoe een koek is die je beter in alle rust kan maken , had ik misschien die mixer niet uit moeten zetten maar gewoon op de laagste stand moeten laten doordraaien  terwijl ik de gezeefde bloem erdoorheen schepte HuhHuhHuhHuh
meiske
Guest
« Reply #3 on: 18-03-2007, 20:23:32 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

weetje
Guest
« Reply #4 on: 29-03-2007, 21:49:07 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Dus koekoesma i.p.v 4 eetlepels gesmolten boter 2 lepels olijf olie....bedoel je die verhouding!!!!!!!!!!!
BETRE
Guest
« Reply #5 on: 29-07-2007, 09:28:34 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

NEE  HOU HET MAAR BIJ GESMOLTEN BOTER
Ma doffie
Guest
« Reply #6 on: 29-07-2007, 18:07:51 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Je recept is goed maar even 2 kantekeningen.IK doe me gesmolten boter voor ik me mixer uitdoe.En ik doe geen lepel voor lepel hoor.Als je het hebt gesmolten en het laat bezinken kan je zo het vet alleen schenken(je moet het wel voorzichtig doen)En ik heb nooit  citroensap gebruikt maar altijd rum.Foe kot a lala. Maar het verhoogt de houdbaarheid ook van je cake.En waarom de meeste eksiekoeken mislukken is volgens mij omdat de mensen te lang dralen als ze het overschenken.Dit moet echt binnen enkele seconden gebeuren.En als je beslag in de oven is moet je je oven de eerste half uur niet openmaken.1tip.......Als je beslag dik is en je het gaat overschenken in je bakblik ,maak dan roerende bewegingen met je hand in je beslag.En zet het heeeel snel in de oven.
smulster
Guest
« Reply #7 on: 30-07-2007, 12:13:03 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

daarom wil ik deze lekkere cake niet leren bakken. ik kan niet tegen dat gehol. me moeder rende altijd van de keukentafel naar de oven en dan  moest ik de oven voor haar opendoen want geen seconde mag gedraald worden etc. ik weet nog dat ze het schaaltje waar ze de gesmolten boter in deed, altijd schuin hield om een of andere reden. alleen maar hoofdpijn maar daarna wel lekker smullen.
Ma doffie
Guest
« Reply #8 on: 30-07-2007, 18:43:27 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ai smulster hahah danm weet je echt hoe deze koek gemaakt wordt.
onhandig
Guest
« Reply #9 on: 02-08-2007, 10:42:16 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Dus ik herhaal

Ik ga 4 eieren klutsen samen met 4 eetlepels suiker, essences en ik   wil rum gebruiken ipv citroensap . Maar hoeveel rum ? als ik rum in dat dopje van die fles doe is dat genoeg ?
Ok ik ga dat mixen op de hoogste stand , terwijl mijn oven op 200 graden voorverwarmd is .
Daarna ga beetje bij beetje 5 eetlepels patentbloem door mijn beslag doen . Maar er word gezegd dat je de mixer uit moet doen terwijl je de bloem erdoorheen schept , maar aan de andere kant hoor ik weer dat je beslag daardoor kan zakken dus wat is nu het beste ? mixer uit of aan ?

Verder heb ik een pakje ongezouten roomboter , dat ga ik laten smelten . En dat moet ik dus ook door het beslag doen . En dat alles moet ik dus snel in een bakblik doen en terwijl ik het in die bakblik doe moet ik in dat beslag draaiende bewegingen maken . En het eerste halfuur moet ik die oven niet openmaken .
Heb ik het recept zo een beetje goed omschreven Huh

Ik heb ongezouten roomboter gekocht omdat ik las dat het zout wat in gewone boter zit niet mee mag in het beslag , dus ik dacht dan koop ik ongezouten  boter dan loop ik geen risico dat er toch stiekem wat zout meegaat .

Wil iemand aub aanvullen of correcties geven  alvast bedankt  XXX
Ma doffie
Guest
« Reply #10 on: 02-08-2007, 12:59:50 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Voor jij je eieren gaat klutsen kan je ook rasp doen van een groene limoen of groene citroen(alleen het groen raspen ) Dus ongeveer een kwart rasp van .Als jij je boter en bloem in je beslag doet mag je mixer aanblijven hoor.Gewoon je boyter als laatst doen en je bloem wel saven.En gebruik gezouten boter,dat geeft ook smaak en als jij je boter smelt (in de magnetron of gewoon in een pot op vuur) dan laat je het afkoelen en dan zie je dat het gaat bezinken.Het bezinksel moet je niet bijdoen alleen het vet.mix het goed door je beslag heen en doe dan je mixer uit.
onhandig
Guest
« Reply #11 on: 02-08-2007, 13:14:45 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ai ma doffie mi tak joe gran tangie . Nog even over die roerende bewegingen in het beslag wanneer je het overschenkt in de bakblik, waarom doet u dat ma doffie ?
Ik ga het zaterdag proberen en ik wil mijn eieren eert op kamertemperatuur laten komen , is dat een goed idee ?
Of hoeft dat niet perse?

Nu we toch op de koektoer zijn ma doffie , mijn viadoe wil niet lukken mang !
Ik heb van die groene zakjes gist en op de achterkant staat geschreven niet oplossen , dus ik meng dat zakje mix gewoon door mijn bloem , en ik doe die bloem met mix van gist beetje bij beetje door mijn mengsel van boter ei suiker en essences die ik eers flink heb gemixd , maar mijn deeg ( die wel mooi glad is ) rijst niet . Wat doe ik verkeerd ma doffie Huh
Ma doffie
Guest
« Reply #12 on: 03-08-2007, 18:12:19 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Als je wilt dat je deeg goed rijst moet je het wel op ene warme plek zetten.Ik doe de mije altijd in een dichte kamer (in de winter zet ik hem boven de verwarming)en je moet hem ook afdekken.Laat het ongeveer 2 uur staan...
Gekleurde muisjes
Guest
« Reply #13 on: 23-12-2008, 23:16:26 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

De gekleurde muisjes rollen van de cake af!!! Hoe los je dat op?
te koud
Guest
« Reply #14 on: 24-12-2008, 04:07:08 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

De gekleurde muisjes rollen van de cake af!!! Hoe los je dat op?

Dan zet je ze wanneer alles al te ver is afgekoeld. Na de gesmolten boter opstrijken, METEEN de muisjes erop strooien. Dan moet het lukken.

n

n
Pages: [1] 2 3   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: